Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie.
Zdrowie » Psychologia » Techniki relaksacyjne, Ćwiczenia na stres

Chcesz pozbyć się stresu - zobacz, jak się zrelaksować?

Stres jest naturalną reakcją organizmu na nieprzyjemne czy też zagrażające zdrowiu sytuacje, od czasu do czasu dopada każdego z nas. W niektórych przypadkach może mieć nawet pozytywne – mobilizujące działanie, ale jeśli stan napięcia utrzymuje się przez dłuższy okres i nie potrafimy sobie z nim radzić, sytuacja robi się niebezpieczna. Długotrwały stres ma bardzo niekorzystny wpływ na naszą kondycję zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Istnieją jednak proste sposoby łagodzenia stresu i napięć jemu towarzyszących. Są nimi techniki relaksacyjne.

Ćwiczenia oddechowe
Najprostsza i najbardziej popularna grupa technik relaksacyjnych. To szybki i niezawodny sposób na dotlenienie mózgu i rozluźnienie mięśni. Ćwiczenia oddechowe możemy wykonywać praktycznie wszędzie – ważne, by było to miejsce spokojne, wyciszone i by nikt nam nie przeszkadzał. Możemy usiąść wygodnie w fotelu albo położyć się na plecach. Technika polega na naprzemiennym wdychaniu i wydychaniu powietrza. Wdech wykonujemy spokojnie i powoli przez nos. Po chwili wydychamy powietrze przy pomocy ust. Ważne, by skoncentrować się na takim miarowym oddychaniu (możemy dla ułatwienia położyć sobie rękę na przeponie) i nie myśleć w tym czasie o niczym innym. Głębokie, miarowe oddechy to podwójna dawka tlenu, dlatego nie powinny być one zbyt szybkie – może nam się wówczas zacząć kręcić w głowie. Nie ma jakiegoś dokładnie sprecyzowanego czasu wykonywania ćwiczenia – oddychamy tak długo, dopóki poczujemy się zrelaksowani. Ćwiczyć możemy nawet do 3-4 razy dziennie.

Rozluźnianie mięśni (Trening Jacobsona)
Metoda opracowana przez Edmunda Jacobsona polega na nauce rozluźniania wszystkich partii ciała poprzez naprzemienne napinanie i rozluźnianie poszczególnych grup mięśni. Zaczynamy od napinania i rozluźnianie mięśni rąk, następnie przechodzimy do relaksacji głowy i twarzy, kolejno mięśni języka, mięśni barkowych, następnie mięśni pleców i brzucha, a na końcu mięśni palców u rąk i nóg. Tę technikę możemy stosować praktycznie wszędzie, kiedy tylko poczujemy napięcie wywołane zmęczeniem fizycznym czy też stres natury emocjonalnej.

Techniki wizualizacyjne (wyobrażeniowe)
Ostatnia grupa technik relaksacyjnych polega na wykorzystaniu naszej wyobraźnie w procesie łagodzenia stresu. Wymaga ona nieco wprawy, dlatego najlepiej poprzedzić wizualizację wcześniejszymi metodami (oddychaniem i napinaniem mięśni). Zasada jest banalnie prosta – zamykamy oczy i myślimy o przyjemnym miejscu, w którym chcielibyśmy się znaleźć. Ważne, by było to miejsce raczej spokojne – plaża, łąka, las. Wchodzimy głębiej w wyobrażenie. Rozglądamy się wokół, odwiedzamy kolejne miejsca. Staramy się całkowicie wyizolować od świata zewnętrznego. W wyobrażeniu pozostajemy tak długo, jak tylko mamy na to ochotę. Jeśli mamy problemy z samodzielnym wprowadzeniem się w taki stan, możemy nabyć specjalne płyty CD czy DVD z profesjonalnym treningiem wizualizacyjnym. Z pozoru technika ta brzmi mało poważnie i nietrudno powątpiewać w jej efektywność, ale przekonać możemy się o tym tylko wypróbowując ją na własnej skórze. Nie mamy nic do stracenia, a bardzo dużo do zyskania.


Czy można pozbyć się sennych koszmarów? Przeczytaj!
Dlaczego nienawidzimy naszych ciał? Jak je pokochać?
Na czym polega leczenie nerwicy? Czy można się jej pozbyć?
Jak zlikwidować poczucie winy u dziecka?
Złota 4 czyli o tym, jak przepraszać, żeby nam przebaczono?
Na czym polega syndrom lustra?
4
oceń poradę:

Redakcja serwisu spec.pl zastrzega, iż publikowane porady mają jedynie charakter informacyjny. W szczególności dotyczy to porad prawnych, podatkowych i innych, których udzielanie regulują osobne przepisy. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści.