Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie.
Zdrowie » Dieta » Magnez w jedzeniu, działanie

Magnez w jedzeniu - działanie

Jakiego rodzaju pokarm stanowi źródło magnezu? Bogaty w magnez jest szpinak, gorczyca, brokuły, liście kalarepy, nasiona dyni i mięta. Także ogórek, fasolka szparagowa, seler oraz nasiona słonecznika, sezamu czy siemię lniane. Do czego dokładnie potrzebny nam magnez?

Magnez, obok wapnia, potasu czy fosforu, stanowi jeden z głównych minerałów, jaki powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi w dawkach setek miligramów codziennie. Magnez stanowi podstawowy budulec naszych kości, mięśni oraz ważnych komórek i płynów. Jak wszystkie minerały magnez nie jest produkowany w naszym organizmie, dlatego powinniśmy dbać o to, by nasza codzienne dieta dostarczała nam wystarczających ilości magnezu, by sprostać codziennemu zapotrzebowaniu.

Przede wszystkim magnez stanowi o formowaniu się tkanki kostnej. Dwie trzecie dostarczanego magnezu ma za zadanie budowanie i wzmacnianie struktury naszych kości. Magnez, pełniąc tę rolę w naszym organizmie, działa na dwa sposoby. Po pierwsze staje się bezpośrednio, wraz z wapniem i fosforem, materiałem budulcowym. Po drugie magnez formuje się na powierzchni kości  nie stając się wcale jej budulcem, a jedynie stanowi swego rodzaju rezerwę na czarną godzinę. Kiedy nie przestrzegamy odpowiedniej diety i dostarczamy zbyt małą ilość magnezu naszemu organizmowi, wówczas rezerwa zostaje zużyta.

Magnez, ramię w ramię z wapniem, stanowią także o naszym stanie mięśni i nerwów. W wielu komórkach nerwowych magnez pełni rolę blokady. Tak długo, jak organizm zaopatrzony jest w odpowiednie ilości magnezu, ten blokuję wapno przed za szybkim dostaniem się do komórek nerwowych i aktywowaniem nerwów. Blokada, jaka wytwarza jest przez magnez, pozwala na zrelaksowanie się nerwów. Kiedy w naszym organizmie jest za mało magnezu, wówczas nasz układ nerwowy może działać zbyt aktywnie, a co za tym idzie, wysyłać za dużo informacji do mięśni, które stają się zbyt napięte. W ten sposób niedobór  magnezu prowadzi do powstawania skurczy mięśni czy do ich zmęczenia.

Ponieważ magnez pełni wiele ważnych funkcji w organizmie, jego niedobór wiąże się z różnego rodzaju problemami. Przede wszystkim są one związane z mięśniami i układem nerwowym. Takie objawy, jak zmęczenie i skurcze mięśni, arytmia serca, przyspieszone bicie serca wskazują na niedobór magnezu. Podobnie słabe kości, a nawet nadciśnienie, bóle głowy, wymioty, brak apetytu czy depresja.

Uwaga:

Magnez stanowi jeden z najważniejszych niezbędnych naszemu organizmowi minerałów, dlatego warto zadbać o to, by nasza codzienna dieta dostarczała nam go w odpowiedniej ilości. Wówczas będziemy się cieszyć mocniejszymi kośćmi, układ nerwowy i mięśnie będą działać sprawnie, podobnie jak i układ krążenia.

Błonnik pokarmowy - zalety
Jedzenie mięsa - zalety i wady
Kwasy tłuszczowe Omega 3 - działanie, właściwości
Alkohol a dieta - działanie, skutki
Rodzaje pieczywa - jaki chleb jest najzdrowszy?
Miód - właściwości, wartości odżywcze
4
oceń poradę:

Redakcja serwisu spec.pl zastrzega, iż publikowane porady mają jedynie charakter informacyjny. W szczególności dotyczy to porad prawnych, podatkowych i innych, których udzielanie regulują osobne przepisy. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści.