Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie.
Rozrywka » Sport » Pływanie delfinem, Jak pływać delfinem

Jak się nauczyć pływać delfinem? (+film)

Informacje o poradzie

EmiliaEmilia

autor porady:
Emilia Klima

spec. działu: Sport

dodano: 2010-12-13 15:03:55

wyświetleń: 9910

Słowa kluczowe

zobacz również

mecze w internecie na żywo
Styl motylkowy, nazywany również często delfinem, jest w opinii wielu najtrudniejszym do opanowania. Wymaga idealnej koordynacji pracy rąk, nóg oraz tułowia, a jego mechanizm napędowy jest idealnym przykład przeniesienia analogicznego mechanizmu ze świata zwierząt - ruch nóg i tułowia zwłaszcza, jest bardzo zbliżony do tego, w jaki sposób poruszają się walenie w oceanie. Czas i wysiłek poświecony nauce stylu motylkowego na pewno nam się odpłaci - technika ta jest bardzo efektowna i pozwala na osiąganie całkiem sporych prędkości w wodzie. W trakcie pływania motylkiem pracuje dosłownie całe ciało, a największemu rozwojowi ulegają mięśnie barków oraz mięsień prosty brzucha.

Generalnie rzecz ujmując, styl motylkowy polega na jednoczesnym przenoszeniu obydwu rąk nad głową oraz odbijaniu się nogami (dwa odbicia nóg na jeden cykl ruchu ramion), które wprawia tułów pływaka w ruch falisty. Tak przedstawia się to w szczegółach: pierwsze uderzenie nóg następuje w momencie, kiedy wyciągnięte do przodu ramiona rozpoczynają chwyt wody. Ręce powinny być lekko zgięte w łokciach, dłonie nieco szerzej od szerokości barków. Chwyt wody to nic innego jak skierowanie dłoni w dół, na zewnątrz. W reakcji na wykonywane równocześnie kopnięcie, zaczynają podnosić się nam biodra.

Kolejno, uginamy ręce mocniej w łokciach. Ramiona przechodzą w fazę mocnego pociągnięcia - dłonie kierujemy cały czas na zewnątrz i coraz mocniej w dół. W tym momencie głowa zaczyna wynurzać się z wody, biodra się obniżają.

Zwieńczeniem cyklu ruchowego jest przejście ramion w fazę odepchnięcia. Następuje zmiana kierunku rąk - dłonie kierują się teraz do tyłu i do wewnątrz w wyniku czego ręce zbliżają się do siebie. Biodra opadają jeszcze niżej, nogi uginamy w stawie kolanowych, stopy kierują się do powierzchni wody - przygotowujemy się do drugiego kopnięcia.

Uwaga:

W cykl ruchowy należy również oczywiście wpleść poprawne oddychanie. Najczęściej wdech wykonuje się co drugi ruch ramion. Oddychanie w stylu motylkowym jest o tyle trudne, że w trakcie wynurzenia na powierzchnię wychodzi nie tylko głowa ale i barki - trzeba pokonać spory opór wody.

Z tej przyczyny czasem możemy spotkać się z wdechem jednostronnym. Wydech, tak jak w pozostałych stylach wymagających pełnego zanurzenia głowy, następuje w wodzie.

Następuje ono w końcowej fazie odepchnięcia ramion - barki i ramiona mamy już wtedy wynurzone. Drugie odepchnięcie nogami jest z reguły silniejsze od drugiego i powoduje gwałtowne uniesienie się bioder, w czasie kiedy całkowicie wynurzone już ręce przenosimy nad głową. Głowę zanurzmy zdecydowanym ruchem na powrót w wodzie gdy ramiona zrównają się z linią barków. Rozpoczynamy nowy cykl ruchowy.

Zapraszamy do pooglądania filmu, który nie tylko "na sucho"  ale i na "mokro" przedstawi tajniki stylu motylkowego - Expert Village (You Tube):

Podobne porady:


4
oceń poradę:

Redakcja serwisu spec.pl zastrzega, iż publikowane porady mają jedynie charakter informacyjny. W szczególności dotyczy to porad prawnych, podatkowych i innych, których udzielanie regulują osobne przepisy. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści.