Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie.
Rozrywka » Gry » Kanasta zasady gry, Zasady gry w kanastę

Poznaj zasady: Jak grać w Kanastę?

Kanasta to gra karciana, w której brać udział mogą 2-4 osoby jednocześnie. Każdy z uczestników gry otrzymuje na początek 15 kart. Reszta kart z talii tworzy stos zakryty. Do gry potrzebny jest też drugi, odkryty stos kart, który rozpoczyna pierwsza kart ze stosu zakrytego (odkrywa się ją na początku gry).

Gra polega na wykładaniu własnych kart na stół, które tworzą tzw. meldunki, czyli odpowiednie układy kart. Na koniec rozdania meldunki są podliczane i gracz otrzymuje za nie odpowiednią ilość punktów. Meldunek tworzy trzy lub też więcej kart o takiej samej wartości (przykładowo trzy króle, pięć dam). Dwie karty z talii mają specjalne znaczenie. Są nimi jokery i dwójki. Mogą być one zastępować każdą inną kartę. Obowiązkowo meldunek składa się co najmniej z dwóch kart naturalnych i nie więcej niż trzech kart dzikich.  Jednocześnie kart dzikich nie może być więcej niż naturalnych. Meldunek nie może więc składać się z samych dwójek lub jokerów.

Kanastą nazywamy meldunek składający się z siedmiu lub więcej kart. Kanasta premiowana jest punktami po zakończeniu rozdania. Kanasta, która nie zawiera dzikich kart (nazywana czerwoną lub naturalną) jest wynagradzana większą ilością punktów niż kanasta posiadająca dzikie karty (inaczej kanasta nienaturalna lub czarna). Istnieje również kanasta, którą tworzą dwójki i jokery. Tę kanastę uczestnik gry ma obowiązek wyłożyć bez dokładania do niej (czyli z tzw. ręki).

Gracze po kolei pobierają kartę z jednego z dwóch stosów. Uczestnik gry może też, kiedy jest pora na jego ruch, wykładać nowe meldunki, dokładać karty do już wyłożonych lub odkładać jedną z kart na stos odkryty.

Karty pobrać można w dwojaki sposób. Albo ze stosu zakrytego, albo pobranie całego stosu odkrytego i wykorzystanie karty leżącej na wierzchu do dobrania do jednego z własnych meldunków lub do stworzenia nowego meldunku zawierającego minimum dwie karty z ręki. Pobranie stosu odkrytego będzie jednak zabronione w sytuacji, gdy wierzchnia karta będzie dziką kartą lub będzie to czarna trójka (w kanaście rozróżniane są tylko kolory czarny i czerwony). Pobranie takie może być również ograniczone - wówczas do wykonania tego ruchu potrzebne będą graczowi przynajmniej dwie naturalne karty, które mają taką samą wartość jak karta wierzchnia ze stosu.

Do poszczególnych kart przypisane są następujące wartości punktowe:

Joker – 50 pkt
As i 2 - 20 pkt
Król, Dama, Walet, 10, 9 - 10 pkt
8 - 10 lub 5 pkt
7, 6, 5, 4 - 5 pkt.

Uczestnik gry, który przekracza liczbę 5 tys. punktów, wygrywa.

 

Podobne porady:

3
oceń poradę:

Redakcja serwisu spec.pl zastrzega, iż publikowane porady mają jedynie charakter informacyjny. W szczególności dotyczy to porad prawnych, podatkowych i innych, których udzielanie regulują osobne przepisy. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści.