Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie.
Prawo » Prawo Konsumenta » Reklamacja Allegro , Jak reklamować towar z Allegro

Reklamacja na Allegro? Z nami to proste! Sprawdź jak zrobić reklamację!

Informacje o poradzie

EwelinaEwelina

autor porady:
Ewelina Paździora

spec. działu: Prawo

dodano: 2011-07-29 09:45:41

wyświetleń: 3257

Słowa kluczowe

zobacz również

Zakupy na Allegro niekiedy kończą się rozczarowaniem - zawartość paczki zupełnie nie odpowiada zdjęciu zamieszczonemu na aukcji, albo gorące zapewnienia sprzedającego co do „wspaniałych” właściwości towaru - okazują się zwykłym kłamstwem. Postępowanie w tym zakresie jest uzależnione od tego, kim jest sprzedający - innym użytkownikiem (będącym osobą fizyczna) czy przedsiębiorcą zamieszczającym na Allegro ofertę swojego sklepu. Poza tym ważne jest w jaki sposób zawarliśmy umowę - czy była to opcja KUP TERAZ czy aukcja Internetowa.

W każdym z tych przypadków istnieje możliwość reklamacji, niekiedy jednak opartych na różnych podstawach prawnych. W przypadku zakupu na aukcji internetowej (nawet przy wyborze opcji kup teraz), gdy sprzedającym jest przedsiębiorca, zaś kupującym konsument - uprawnienia kupującego są znacznie większe. W takiej sytuacji, gdy chcemy zareklamować towar musimy skorzystać z instytucji niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, określoną w ustawie o sprzedaży konsumenckiej. W tym celu:

- najpierw (asekuracyjnie) możemy skorzystać z możliwości jakie daje nam w tym wypadku serwis Allegro, dzięki któremu możemy rozstrzygnąć spór (przy pomocy opcji „Centrum rozstrzygania sporów”)

- korzystanie z „centrum rozstrzygania sporów” może trwać nawet 30 dni i nie prowadzić do żadnego rozstrzygnięcia, lecz zapisana w formularzach korespondencja - może nam ułatwić dochodzenia roszczeń w sądzie - zwłaszcza, gdy wartość przedmiotu sporu była znaczna, a sprzedający jawnie łamał przepisy chroniące konsumenta

- następnie musimy skontaktować się ze sprzedawcą i przedstawić mu pismo z żądaniem reklamacji z ustawy. W takim piśmie (może to być e-mail) należy opisać szczegółowo nasz problem (opisać wady, można dołączyć zdjęcia wad). Należy także wskazać jasno nasze żądanie - czy żądamy wymiany przedmiot na nowy, pozbawiony wad czy jego naprawy. Jeżeli wymiana lub naprawa nie są możliwe - sprzedawca nie chce się ich podjąć - możemy dopiero zażądać odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny. Jeżeli mamy możliwość - należy żądać na drugim egzemplarzu naszego pisma reklamacyjnego potwierdzenie daty przyjęcia reklamacji. Zawsze wysyłamy pisma w taki sposób, aby można było odtworzyć ich treść i datę na dalszym etapie sporu - może to być e-mail, list polecony.

Data przyjęcia pisma przez sprzedającego jest bardzo ważna. Niekiedy można wraz z pismem wysłać wadliwy towar - możemy to zrobić, lecz zawsze należy zatrzymać potwierdzenia nadania paczki czy jej odbioru przez sprzedawcę.

- od daty przyjęcia reklamacji - sprzedawca ma czas 14 dni, aby odnieść się do zarzutów pisma i rozpatrzyć żądanie reklamacji. Jeżeli w ciągu 14 dni nie udzieli odpowiedzi i nie zostanie ona nadana pocztą w tym terminie - reklamację uznaje się za przyjętą.

- jeżeli sprzedawca uzna reklamację, ma obowiązek zwrócić kupującemu koszty przesyłki i poniesione koszty demontażu, transportu

- w przypadku odmowy reklamacji - mamy do dyspozycji odwołanie od odmowy przyjęcia reklamacji. Jeżeli to możliwe - można skierować sprawę na wyższy szczebel lub do sądu. Polecam skontaktowanie się z miejskim (powiatowym) rzecznikiem praw konsumenta, który pomoże nam napisać takie odwołanie i wyjaśni szczegółowo, jak dalej postępować w tej konkretnej sprawie. Jeżeli zdecydujemy się na wniesienie sprawy do sądu - musimy już wcześniej pomyśleć o zebraniu dowodów. Należy zadbać, abyśmy byli w posiadaniu dokumentu:

1. umowy sprzedaży i jej przedmiotu, ceny oraz danych przedsiębiorcy i własnych, numeru akcji itp.

2. wydruku strony z ofertą złożoną przez sprzedającego na Allegro i zdjęciami przedmiotu, oraz opisem

3. formularz z „centrum rozstrzygania sporów” - na dowód, że chcieliśmy dojść do porozumienia

4. pismo z reklamacją

5. odpowiedź na pismo z naszą reklamacją

6. oraz na zakończenie - np. odwołanie od reklamacji w którym wzywamy do przyjęcia reklamacji, pod rygorem wniesienia sprawy do sądu

Koszt postępowania sądowego to 8% od wartości przedmiotu sporu do 10.000 zł. Wysokość takiego wpisu nie może być mniejsza od 30 zł. Pamiętajmy jednak, że jeśli sprawę wygramy - koszty sądowe zwraca nam nieuczciwy sprzedawca.

W potocznym przekonaniu kupujących, oddanie rzeczy do naprawy w serwisie sklepu - jest reklamacją. Nic bardziej mylnego - taki zabieg często sprzedawca traktuje jako roszczenie z tytułu gwarancji, którego nie ma obowiązku uwzględnić, nawet gdy jest ono słuszne. Gwarancja to dobrowolna instytucja oferowana przez sprzedawcę, natomiast reklamacja w ramach niezgodności towaru z umową - jest nam zagwarantowana prawnie i wynika z przepisów ustawy (1).

Zupełnie inna sytuacja ma miejsce, gdy sprzedającym jest osoba fizyczna. W takim wypadku nie możemy skorzystać z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, lecz z przepisów kodeksu cywilnego. W taki wypadku reklamacja może zostać przez nas wniesiona (także na piśmie- dla celów dowodowych) po odkryciu wady fizycznej rzeczy (2). Od momentu wykrycia wady mamy 1 miesiąc czasu na złożenie reklamacji. Reklamacja wynikająca z przepisów dotyczących rękojmi za wady fizyczne może dotyczyć rzeczy używanych, należy o tym pamiętać. Zawsze warto spróbować załatwić sprawę polubownie, chociażby korzystając z Centrum rozstrzygania sporów Allegro.

Źródła:

1) Ustawa z dnia 27 lipca  2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i oraz o zmianie Kodeksu cywilnego

2) Art. 556 Kodeksu cywilnego

3) Art. 286 Kodeksu karnego oraz art. 134 Kodeksu wykroczeń

Uwaga:

Jeżeli zostaliśmy jawnie oszukani przez innego Allegrowicza - przedmiot nie został wysłany, a my przelaliśmy pieniądze, lub zapłaciliśmy za przesyłkę - której zawartość była zupełnie nie odpowiadająca treści umowy - najpierw wyjaśniamy sprawę - kulturalnie kontaktując się ze sprzedającym. Może zaszła jakaś pomyłka. Jeżeli jednak nikt nam nie odpowiada lub odpowiada w sposób sugerujący celowość takiego działania - nie należy się wahać i oddać sprawę na policję. W tym celu warto mieć kilka zdjęć, kopie korespondencji „wyjaśniającej”, kierowanej do sprzedawcy, umowę sprzedaży i inne dokumenty. Prawdopodobne, że zachodzi w tym przypadku możliwość popełnienia przestępstwa lub wykroczenia oszustwa (3).

Nieudane wakacje? - Jak napisać skargę na biuro podróży?
Źle naliczono Ci rachunek za telefon? Zareklamuj go!
Niezadowolony z remontu? Przeczytaj, jak reklamować usługę budowlaną
Kiepska firma remontowo-budowlana? Walcz o odszkodowanie!
Jak reklamować zakupiony towar po upływie czasu gwarancji?
Przeżyłeś wakacyjny horror? Pomoże Ci tabela frankfurcka!
0
oceń poradę:

Redakcja serwisu spec.pl zastrzega, iż publikowane porady mają jedynie charakter informacyjny. W szczególności dotyczy to porad prawnych, podatkowych i innych, których udzielanie regulują osobne przepisy. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści.