Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie.
Prawo » Prawo Konsumenta » Zwrot towaru - ustawa, Kiedy można zwrócić towar do sklepu

Kiedy można zwrócić towar do sklepu? Pisze prawnik!

Informacje o poradzie

EwelinaEwelina

autor porady:
Ewelina Paździora

spec. działu: Prawo

dodano: 2011-08-01 13:41:30

wyświetleń: 10621

Słowa kluczowe

zobacz również

Zwrot towaru w niektórych wypadkach nie jest możliwy - i jest to zupełnie zgodne z prawem. W przypadku sklepów, gdzie dokonujemy zakupów osobiście zwrot towaru zależy od regulaminu sklepu i uprzejmości sprzedającego. Jeżeli po powrocie do domu jesteśmy z zakupu niezadowoleni - może się okazać, że nie ma możliwości, aby dokonać zwrotu towaru. Inaczej ma się sprawa z zakupami w Internecie, gdzie przysługuje nam prawo do namysłu i możemy odstąpić od umowy w ciągu 10 dni - dokonując zwrotu towaru i odbierając pieniądze.

Taka regulacja zakłada, że osoba robiąca zakupy w sklepie ma dużo większą możliwość zastanowienia się i przemyślenia swojego wyboru. Może często przymierzyć kupowaną rzecz, poprosić o jej włączenie i dokładnie jej się przyjrzeć, zanim ją zakupi. Ma także do dyspozycji sprzedawcę, który na bieżąco udziela jej odpowiedzi na zadane pytania. Inaczej jest w sklepie internetowym, gdzie nie mamy bezpośredniego kontaktu z towarem - jest to umowa zawierana na odległość. Często wybór towaru jest nietrafiony, gdyż nie było możliwości przymiarki, lub zdjęcie nie odzwierciedla wszystkich cech przedmiotu.

1) Zwrot towaru w sklepie internetowym

W przypadku zakupów w Internecie - przy zawieraniu tzw. umowy na odległość - mamy ustawowe prawo na odstąpienie od umowy w dacie 10 dni od dnia otrzymania towaru do naszych rąk. Prawo do namysłu w postaci dodatkowych 10 dni na podjęcie ostatecznej decyzji obowiązuje także przy umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa - gdy przykładowo odwiedza nas przedstawiciel firmy sprzedającej jakiś produkt i pod wpływem chwili - decydujemy się na jego nieprzemyślany zakup. W takiej sytuacji również przysługuje nam prawo odstąpienia od umowy i zwrot towaru. Niestety, za przesyłkę płaci konsument, gdyż ustawa nie wprowadza obowiązku zwrotu kosztów przesyłki przez sprzedawcę, lecz zwrot ceny zapłaconej za towar.

2) Zwrot towaru podczas zakupu w sklepie

W takim przypadku, idąc na zakupy mamy zamiar kupić określoną rzecz. Nasz wybór nie jest wówczas przypadkowy i sprzedawca nie powinien ponosić odpowiedzialności za nasze niezdecydowanie, skoro mogliśmy spokojnie zakupy przemyśleć. Dlatego też żadna z ustaw o sprzedaży konsumenckiej nie przewiduje w takim przypadku zwrotu towaru - a jedynie w razie ujawnienia się wad towaru - szeroki zakres rękojmi za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową sprzedaży (1). Mamy zatem możliwość żądania wymiany towaru, jego naprawy - a dopiero, gdy nie jest możliwe spełnienie któregoś z tych żądań - obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy połączone ze zwrotem towaru. Sam „zwrot towaru”, w kształcie w jakim widzą go konsumenci - ma niewiele wspólnego z instytucją niezgodności towary konsumpcyjnego z umową (rękojmią sprzedaży). Instytucja niezgodności towaru z umową nie dotyczy jednak naszego niezdecydowania, produkt, który kupiliśmy musi być wadliwy by móc skorzystać z takich uprawnień. Natomiast przyjęcie zwrotu pełnowartościowego towaru (owszem, możliwe w umowach zawieranych na odległość) nie jest obowiązkiem sprzedawcy sklepu w którym robiliśmy zakupy. Dlatego tez nie można uznać z wadę zakup zbyt małych butów w sklepie obuwniczym, jeżeli mieliśmy możliwość ich przymiarki na miejscu i podjęliśmy decyzję o zakupie.

Zwrot towaru jest wyłącznie dodatkową ofertą sklepów, które godzą się na to, by nie tracić klientów na rzecz handlu w Internecie. Zwrot towaru w potocznym rozumieniu dotyczy przedmiotów, które są w pełni sprawne, nie mają wad - lecz rozmyśliliśmy się, co do ich kupna. Tak naprawdę przyczyny zwrotu są mało istotne - ważne jest, że dotyczą zwrotu towaru pełnowartościowego. Zwrot towaru w takim przypadku nie ma nic wspólnego z prawami konsumenta - jest to wyłącznie oferta sklepu. To sprzedawca może dać swoim klientom takie uprawnienia - nie można ich żądać, w przypadku, gdy w sklepie została zamieszczona informacja, że „po odejściu od kasy zwroty nie są uwzględniane”. Ponadto, nawet jeżeli sklep oferuje możliwość „zwrotu towaru” - dotyczy to towaru nowego, nieużywanego.

Takie ujecie zwrotu towaru można uznać za odpowiednik (nie uregulowany w ustawie) prawa do namysłu występującego w umowach zawieranych na odległość.

Źródła:

1)  Art. 4 Ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego


Jak reklamować zakupiony towar po upływie czasu gwarancji?
Prawa konsumenta - co ci wolno jako klientowi
Czy rękojmia obowiązuje przy zakupach przez Internet?
Reklamacja towaru - jak długo można zwlekać z reklamacją?
Dowiedz się, jakie są zasady wysyłania ofert handlowych!
Co zrobić, kiedy podpisaliśmy umowę z klauzulą niedozwoloną?
0
oceń poradę:

Redakcja serwisu spec.pl zastrzega, iż publikowane porady mają jedynie charakter informacyjny. W szczególności dotyczy to porad prawnych, podatkowych i innych, których udzielanie regulują osobne przepisy. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści.