Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie.
Praca i Finanse » Reklama i Marketing » Branding, Branding definicja - Co to jest branding?

Co to jest branding?

Branding to budowanie świadomości marki, czyli kreowanie sposobu, w jaki kojarzy się nam marka, a przynajmniej jak powinna nam się kojarzyć w założeniu.

Marka reprezentowana jest przez różne znaki: graficzny (logotyp), dźwiękowy (krótka forma muzyczna), czasem zapach i inne. Ale marka sama dla siebie nie istnieje. To zazwyczaj jest jakiś produkt (lub usługa), organizacja, czasem człowiek.

Marka wykorzystywana jest jako środek komunikacji z klientem. Jej wizerunek wspomaga sprzedaż usługi, czy produktu i wpływa na postrzeganie go w jakiś określony sposób. Dla przykładu, marka Volvo kojarzona była przez długi czas jako bardzo bezpieczna, a więc i samochody tej marki tak były odbierane przez klientów: duży, bezpieczny samochód.

Sposób, w jaki marka „rozmawia” z klientami określa strategia marki. Zadaniem strategii marki jest budowanie zaufania do marki, a poprzez nią do produktu, usługi, organizacji, czy człowieka właśnie.

Dobrze znamy markę Plus GSM, ale już o wiele mniej osób zdaje sobie sprawę do kogo ona należy – tutaj ważna jest marka produktu, nie ma ona nic wspólnego z organizacją, do której należy. Inny przykład: wszyscy chyba znamy dobrze firmę Nestle i wiemy, że produkuje jedzenie, ale nie znamy już wszystkich nazw, czy marek jej produktów. Jeśli uważamy, że Nestle produkuje dobre jedzenie, jej produkty identyfikujemy poprzez nazwę firmy, czyli markę producenta. Skoro równorzędnych produktów jest tak dużo, promuje się jedną markę – markę producenta. Inna sytuacja dotyczy napoju Frugo. Czy ktoś w ogóle pamięta kto jest producentem tego napoju? Nie, bo to nie ma znaczenia. Tu też liczyła się marka produktu. Producent stwierdził, że inwestycja w markę sztandarowego produktu, czyli napoju Frugo przyniesie więcej korzyści niż promowanie firmy. Nie zawsze jednak taka strategia opłaca się. W momencie, gdy popyt na napój znika, znika z rynku jedyna istotna marka, w którą firma posiadała. Razem z nią znika bardzo dużo pieniędzy, które przeznaczone były na promocję marki.

Dobór strategii marki jest więc bardzo ważny i zależny od wielu czynników. Marka natomiast jest potężnym kapitałem, bardzo delikatnym i wymagającym. Wystarczy chwilę pomyśleć, by przypomnieć sobie, jak wiele znanych marek zniknęło z rynku.

Sądzę, że wiele osób jeszcze pamięta tę marki:


Budowanie wizerunku marki - branding strategie
W jaki sposób budować wizerunek pracodawcy? Wszystko o employer branding!
3
oceń poradę:

Redakcja serwisu spec.pl zastrzega, iż publikowane porady mają jedynie charakter informacyjny. W szczególności dotyczy to porad prawnych, podatkowych i innych, których udzielanie regulują osobne przepisy. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści.