Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie.
Praca i Finanse » Firma » Jak powinna wyglądać oferta pracy, Profesjonalna oferta pracy – jak napisać

Jak powinna wyglądać oferta pracy?

Oferta pracy to kolejna forma reklamy firmy. Wiele firm zapomina o tym, albo wręcz nie zdaje sobie sprawy. A to bardzo ważny komunikat, nie tylko dla kandydatów do pracy i obecnych pracowników, ale także dla konkurencji i klientów. Zawartość oferty pracy zależy od poziomu rozwoju firmy poszukującej pracownika.

Weźmy na przykład średnią firmę, która szuka dobrego dyrektora finansowego. Na byle jakie ogłoszenie drobne nie odpowie dobry, doświadczony pracownik. On w ogóle takich ogłoszeń nie czyta. Trzeba więc wydać trochę grosza na większe ogłoszenie, w którym zmieszczą się informacje dotyczące stanowiska, a dodatkowo zaprezentowana w nim zostanie sama firma, a więc jej marka, logotyp, kilka zdań o branży, może o aspiracjach, osiągnięciach, nagrodach.

Niestety firmy notorycznie powielają te same zdania, kopiują c je chyba z ogłoszeń konkurencji. Dla przykładu, zacytuję tu jedno nieśmiertelne, acz tragiczne stwierdzenie „w związku z dynamicznym rozwojem firmy poszukujemy”. Jeśli firma nie ma nic oryginalnego do napisania, powinna ograniczyć się do konkretów w stylu: „poszukujemy pracowników do nowego działu sprzedaży”, albo „rozszerzamy działalność na nową branżę”, albo „podpisaliśmy umowę, której realizacja wymaga…”. Od tej części ogłoszenia zależy w dużej mierze skuteczność rekrutacji. Dobre ogłoszenie zachęci do wysłania swojej aplikacji dobrych pracowników. Dlatego też ukrywanie marki firmy nie zawsze leży w interesie firmy i należy tę decyzję dobrze przemyśleć. W przypadku małej firmy, dla której takie ogłoszenie stanowi spory wydatek, a każda prezentacja produktu jest na wagę złota  – ukrycie marki byłoby niezrozumiałą rezygnacją z reklamy, za którą się przecież zapłaciło.

Każde ogłoszenie powinno oczywiście zawierać wymagania (wykształcenie, doświadczenie, cechy osobowości, języki obce), jakie pracownik powinien spełniać, najlepiej z zaznaczeniem wymogów obowiązkowych i „mile widzianych”. Niezwykle ważny jest także opis obowiązków na proponowanym stanowisku. Niektóre stanowiska obejmują bardzo szeroki zakres działań. Stanowisko „Sprzedawca” może dotyczyć handlu z klientem w sklepie, albo w firmie przez telefon, albo dojazd do klienta samochodem firmowym z towarem w bagażniku. Każda z tych możliwości wymaga innych predyspozycji od potencjalnego pracownika. Precyzja jest tu więc bardzo wskazana. Niezwykle ważne jest też miejsce pracy (miasto) i rodzaj umowy (np. umowa o pracę, albo umowa na zastępstwo).

Sporną kwestią jest umieszczanie w ogłoszeniu proponowanych zarobków. Niektóre firmy mają Regulamin Wynagrodzeń. Nie ma u nich więc przeciwwskazań do umieszczenia w ogłoszeniu widełek określonych regulaminem. Ułatwia to pracę rekruterom i poszukiwanie pracy kandydatom. Zbyt niskie zarobki proponowane w ogłoszeniu odstraszą osoby, które chcą zarabiać więcej, natomiast zbyt wysokie zarobki odstraszą osoby niepewne swoich umiejętności. Czasem jednak firmy nie chcą podawać przedziału zarobków. Dzieje się tak z różnych powodów. Jednym z nich jest chęć zatrudnienia jak najlepszej osoby, za jak najmniejszą pensję. Firmy nie zdają sobie sprawy z tego, że jest to zysk krótkotrwały i mało ekonomiczny. Źle opłacany, a dobry pracownik szybko odejdzie i albo obniży jakość swojej pracy, dostosowując ją do otrzymywanej płacy. Tak, czy tak – wychodzi to kiepsko dla obu stron. Innym powodem jest strach przed reakcją pracowników pracujących na takim samym stanowisku, a wynagradzanych gorzej, niż wynikałoby z pensji proponowanej w ogłoszeniu. Czasem na taką decyzję ma wpływ obawa przed konkurencją, która chętnie podebrałaby co lepszych pracowników. Znajomość poziomu zarobków w firmie pozwala łatwiej podbić stawkę. Sprawa jest więc dyskusyjna i do przemyślenia.

Ciekawostką natomiast jest popularna ostatnio formułka „oferujemy”. Nazywam to ciekawostką, ponieważ pod tym punktem następują zwykle bardzo podobne, nic nie mówiące, okrągłe zdania w stylu: „motywacyjny system wynagrodzeń”, „rozwijające zadania”, „stabilne warunki zatrudnienia”, „wynagrodzenie adekwatne do stanowiska”, „możliwości rozwoju (albo awansu)” itp., itd. W tym punkcie pojawiają się głównie przeróżne modyfikacje tych stwierdzeń, więc – jeśli firma nie ma nic nowego, konkretnego i istotnego do zakomunikowania – należy sobie ten punkt odpuścić.

Ostatnią rzeczą, którą musi zawierać ogłoszenie, jest określenie formy kontaktu, informacja o oczekiwanych dokumentach (życiorys, list motywacyjny, portfolio, referencje), ich formie i zawartości.


Jak założyć sklep z odzieżą używaną?
Jakie są sposoby na zwiększenie efektywności pracowników?
Jak zwiększyć efektywność pracy pracowników?
Jak obliczyć urlop wypoczynkowy na niepełnym etacie?
Czy można zatrudnić emeryta? Jak?
Jak przekształcić spółkę akcyjną?
3
oceń poradę:

Redakcja serwisu spec.pl zastrzega, iż publikowane porady mają jedynie charakter informacyjny. W szczególności dotyczy to porad prawnych, podatkowych i innych, których udzielanie regulują osobne przepisy. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści.