Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie.
Motoryzacja » Naprawa i Eksploatacja » Wymiana paska klinowego, Jak wymienić pasek klinowy

Jak wymienić pasek klinowy?

Wyobraźmy sobie sytuację, w której wsiadamy do samochodu, przekręcamy kluczyk, silnik uruchamia się bez żadnego problemu, a tu nagle spod maski odzywa się przeraźliwy piszczący odgłos. Trwa kilka sekund, po czym znika. To oznaka, że czas najwyższy na przyglądnięcie się paskowi klinowemu.

W starszych samochodach pasek klinowy miał dość ograniczone zadania. Z reguły przenosił napęd z koła pasowego na wale korbowym na koło pasowe pompy wody i koło alternatora. Procedura jego wymiany czy poprawiania naciągu była bardzo prosta.

Elementem odpowiadającym za jego odpowiednie naprężenie był z reguły alternator. Aby wymienić pasek klinowy wystarczyło poluzować śruby mocujące alternator, odchylić go w celu zluzowania paska klinowego. Podważając śrubokrętem pasek klinowy zsuwało się go z jednego z kół pasowych, po czym swobodnie ściągało.

Procedura montażu przebiegała w odwrotnej kolejności. Na koniec należało odpowiednio napiąć pasek odchylając alternator przy pomocy dowolnej dźwigni i dokręcić śruby mocujące po ustaleniu prawidłowego napięcia paska.

Jeżeli posiadamy starszy samochód, w którym pasek klinowy ma tak mało zadań, możemy pokusić się o próbę jego wymiany samodzielnie, pamiętając jednak o podstawowych zasadach:
- Zbyt słabo napięty pasek da znać o sobie wspomnianym głośnym piskiem. Ale oprócz efektów dźwiękowych może być również przyczyną niedoładowania akumulatora oraz pogorszonego działania pompy wody.

- Z kolei zbyt mocno napięty pasek powoduje dużo szybsze zużywanie się łożysk w napędzanych urządzeniach


W nowszych samochodach funkcje paska klinowego uległy znacznemu rozszerzeniu. Współcześnie pasek oprócz swoich dawnych funkcji musi również napędzić kompresor klimatyzacji, pompę wspomagania kierowniczego.

W układzie, ze względu na długość paska pojawiają się też osobne elementu odpowiedzialne za jego napinanie (rolki napinające) i prowadzenie (rolki prowadzące). W przypadku napędzania tak wielu urządzeń, zamiast paska klinowego stosowany jest pasek wielorowkowy.

Często ze względu na skomplikowany układ napędzanych urządzeń zamiast jednego paska stosowane są dwa odrębne.

W związku ze znacznym skomplikowaniem układu napędzania przy pomocy paska i znacznym zagęszczeniem elementów silnika, pod maską z reguły jest coraz mniej miejsca.

Ciasnota w miejscach wykonywania potencjalnych napraw czy wymian części nie sprzyja wygodzie wykonywanej pracy.

Osobiście odradzam podejmowania się prób samodzielnej wymiany tego elementu we współczesnych samochodach. Ewentualny defekt związany z niefachową i nieprawidłowo przeprowadzoną wymianą natychmiast uniemożliwi dalszą jazdę i narazi nas na dodatkowe koszty holowania samochodu.

Lepiej tego typu prace zlecić wykwalifikowanemu mechanikowi w serwisie samochodowym.


Wymiana szyb samochodowych - jak to zrobić samemu?
Jak zamontować radio w samochodzie?
Jak często wymieniać płyn hamulcowy?
Jak wymienić świecę w samochodzie?
Jakie felgi kupić do samochodu?
Przewody zapłonowe - jak wymienić przewody?
1
oceń poradę:

Redakcja serwisu spec.pl zastrzega, iż publikowane porady mają jedynie charakter informacyjny. W szczególności dotyczy to porad prawnych, podatkowych i innych, których udzielanie regulują osobne przepisy. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści.