Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie.
Motoryzacja » Naprawa i Eksploatacja » Rysy na samochodzie - usuwanie , Jak usunąć rysy na lakierze samochodowym

Jak usunąć rysy na lakierze samochodowym?

Jakiekolwiek rysy i zadrapania na naszym błyszczącym i zadbanym aucie są niestetyczne. Nie tylko psują wygląd samochodu, ale są też potencjalnymi miejscami, w któych w pierwszej kolejności pojawi sie korozja.

Drobne ryski na lakierze, któe nie sięgają do blachy lub do podkładu sa bardzo łatwe do usunięcia. Trochę więcej wysiłku będzie wymagało naprawienie głębszych rys, gdy naruszona jest warstwa lakieru podkładowego.

Lakierowanie jednego elementu to u lakiernika koszt około 250 zł. Z wieloma rysami jesteśmy w stanie poradzić sobie samemu, wydając nie więcej niż około 70 zł, a specyfiki potrzebne do naprawy jeszcze zostaną nam na przyszłość.

Drobniejsze ryski, niesięgające do podkładu, możemy spróbować zapolerować pastą polerską. Nakładamy pastę na miękką suchą szmatkę i kolistymi ruchami rozprowadzamy po rysie. Wcieramy kilka chwil i sprawdzamy efekt. Jeżeli rysa zaczyna znikać powtarzamy czynność, aż do uzyskania satysfakcjonującego nas efektu.

Jeżeli rysa jest głębsza i nie ma możliwości usunięcia jej tylko pastą polerską, musimy poświęcić trochę więcej czasu, aby auto przywrócić do stanu pierwotnego. W sklepie z lakierami lub w salonie samochodowym możemy dokupić małe opakowania lakieru dobranego po kodzie koloru z naszego auta. Lakiery takie sprzedawane są w małych sprayach lub w małych opakowaniach z pędzelkiem (jak lakiery do paznokci).

Oprócz lakieru bedziemy potrzebować drobny, wodny papier ścierny o gradacji około 2000, pastę ścierną polecam Farcela G3.

Przystępując do prac należy zacząć od zmoczenia papieru ściernego w wodzie. Nastepnie delikatnie matowimy lakier wokoło rysy. Zmatowione miejsce wycieramy na sucho i odtłuszczamy przy pomocy benzyny ekstrakcyjnej lub rozpuszczalnika. Jeżeli miejsce lakierowania znajduje się w pobliżu elementow nielakierowanych, jak szyby, klamki, listwy drzwiowe, elementy te dokładnie oklejamy taśmą papierową.

Lakier nakładamy cienkimi warstwami, po nałożeniu pierwszej warstwy należy odczekać kilka minut przed nałożeniem kolejnej. Nałożenie zbyt grubej warstwy za jednym razem może spowodować powstanie zacieków. Kolejne warstwy ładnie wypełniają rysę. Po nałożeniu ostatniej warstwy należy odczekać kilka godzin, aby lakier stwardniał, a nastepnie delikatnie przeszlifować go na mokro papierem 2000. Gdy uzyskamy równą powierzchnię nakładamy pastę polerską i kolistymi ruchami polerujemy do uzyskania jednolitego koloru. Kolejnym krokiem jest przepolerowanie całego elementu który malowaliśmy w celu usunięcia różnic w połysku lakieru.

Malując rysę pędzelkiem, staramy się nałożyć lakier możliwie równomiernie, ale z naddatkiem, aby było co zeszlifować i polakierować.

Nie należy obawiać się naszych prób lakierniczych. Gorzej z rysą na pewno nie będzie, a w ostateczności, jeśli nie zdecydujemy się na samodzielną naprawę, to i tak bedziemy musieli zapłacić lakiernikowi.

Uwaga:

Jeżeli rysa jest głęboka albo mamy do czynieniem z wgnieceniem blachy przed malowaniem nakładamy szpachlówkę samochodową, szlifujemy ją na gładko, odtłuszczamy i malujemy jak poprzednio.

Jak wymienić filtr powietrza w samochodzie?
Jak wymienić wycieraczki?
Jak usunąć małe wgniecenia w karoserii?
Jak sprawdzić czy w paliwie jest woda?
Jak wymienić świecę w samochodzie?
Jak wymienić pasek klinowy?
3
oceń poradę:

Redakcja serwisu spec.pl zastrzega, iż publikowane porady mają jedynie charakter informacyjny. W szczególności dotyczy to porad prawnych, podatkowych i innych, których udzielanie regulują osobne przepisy. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści.