Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie.
Kulinaria » Zdrowa Żywność » Owoce cytrusowe - rodzaje, spis, właściwości cytrusów, Jakiej witaminy dużo zawierają owoce cytrusowe

Cytrusowe witaminy - korzyści z owoców cytrusowych

Informacje o poradzie

NataliaNatalia

autor porady:
Natalia Michalska

spec. działu: Dieta

dodano: 2010-06-21 13:55:19

wyświetleń: 16218

Słowa kluczowe

zobacz również

Właściwości lecznicze i smakowe owoców cytrusowych są znane od wieków, niestety w naszym klimacie, nie mamy do nich stałego dostępu. Co więcej, nasza wiedza dotycząc ich spożywania jest ograniczona i zazwyczaj stanowią dodatek lub składnik deserów.

Mało kto zdaje sobie sprawę, iż powinno się je spożywać z dodatkiem oliwy, gdyż tylko wtedy witaminy zawarte w owocach, są dobrze przyswajane przez nasz organizm.

Właściwości cytrusów:

1. Witamina C – cytrusy to  prawdziwe bomby witaminowe. Zamiast łykać tabletki, wystarcza dwie pomarańcze dziennie, aby uchronić się przed infekcjami.

2. Spożywajmy całe owoce, a więc również białe włókna rozdzielające miąższ. Mają one wartości odżywcze, gdyż skutecznie zwalczają rakotwórcze, wolne rodniki.

3. Sok z cytrusów podnosi w naszym organizmie poziom enzymów, odpowiadających za zwalczanie stanów zapalnych.

Przegląd niektórych owoców cytrusowych oraz ich właściwości

Pomarańcza:

- skutecznie oczyszcza organizm z nagromadzonych w nim toksyn
- przyczynia się do redukcji napięcia, gdyż zawiera antyoksydanty, które przeciwdziałają skutkom stresu
- zawiera flawonidy, które zwiększają moc witaminy C

Cytryna:

- zawiera terpenę, która pobudza do działania układ pokarmowy, przyspieszając produkcję śliny, co z kolei zwiększą wydzielanie przez żołądek i trzustkę enzymów trawiennych
- jest ona również bogata w rutozyd, dzięki któremu witamina C dłużej pozostaje w ciele człowieka

Ananas:

- bogaty w witaminy B i C oraz minerały (fosfor, żelazo, cynk i wapń)
- zawiera również bromelinę, czyli związek chemiczny odpowiadający za trawienie białka
- przyspiesza oczyszczanie organizmu ze złogów i toksyn, pobudzając do pracy nerki oraz cały metabolizm

Grejfrut:

- zawiera bardzo dużo witaminy C oraz witaminy B
- bogaty w sole mineralne
- zawiera kwasy organiczne

Owoce cytrusowe stanowią świetną alternatywę dla wszelkiego rodzaju, sztucznie barwionych i wytwarzanych, napojów chłodzących. Z cytryn  można samemu przygotować zdrową i pobudzającą lemoniadę. Wystarczy wycisnąć sok z 5 cytryn, do litra przegotowanej wody, dodać 3 łyżki cukru pudru, wymieszać  i wstawić do lodówki do schłodzenia.


Warzywa sezonowe we wrześniu? Sprawdź jakie wybrać!
Jakie warzywa warto jeść w lutym? Przeczytaj o warzywach sezonowych!
Kwaśne?! Jak zrobić surówkę z kiszonej kapusty
Jak zrobić surówkę z rzepy?
Jak zrobić koktajle mleczne?
Przepisy kulinarne na proste potrawy wegetariańskie
4
oceń poradę:

Redakcja serwisu spec.pl zastrzega, iż publikowane porady mają jedynie charakter informacyjny. W szczególności dotyczy to porad prawnych, podatkowych i innych, których udzielanie regulują osobne przepisy. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści.